10 saker jag inte visste igår 2011-05-08

Flyr undan den stekande solen, för att inte bli illröd som en kräfta. Stretar vidare i jakten på kunskap och lär mig därför tio nya saker här inne i skuggan. Idag vet jag mer om tvåtusen år gamla preventivmedel, vänsterhänthet och vad kokosolja är bra mot. Äntligen får jag också veta: kan kor gå i trappor?

  1. De första preventivmedlen användes för 2 000 år sedan i Egypten. Undrar om krokodildynga och elefantbajs verkligen funkade.
  2. Så hette kartografen som döpte Amerika
  3. Kokosolja är bra mot finnar, och äppelcidervinäger kan ta bort födelsemärken.
  4. Här kan man bo om man inte gillar ormar och reptiler.
  5. Vänsterhänthet kan bero på ett överskott av testosteron eller en lindrigare hjärnskada.
  6. Kor kan gå i trappor. Men bara i ena riktningen.
  7. Regn faller i ungefär 2 till 9 meter per sekund.
  8. En snigel kan sova i tre år. Eller tre månader. Källorna är lite spretiga här. 
  9. Varumärket LEGO fick sitt namn av orden LEG GODT. Lek snällt, alla barn!  
  10. Så har jag lärt mig spå i teblad och lite om vad symbolerna betyder. Sägs funka i kaffesump också.

Apropå kaffe… dags att gå och sätta på en panna. Om man nu kan säga så, när det är bryggkaffe. Fridens compadres, kom ihåg att sola försiktigt!

Share

Kommentera

