10 skäl att hata en mediesäljare

Idag listar jag en yrkeskår som driver mig till vansinne. Ingen annan grupp kan driva mitt adrenalin som just den här. Vissa yrkeskårer är liksom antingen svart eller vitt. Antingen är det hederlighet och sjysta metoder. Eller så är det motsatsen. Väldigt mycket motsatsen…

(Först en disclaimer: jag känner många kompetenta och seriösa mediesäljare, hårt arbetande proffs som är värda respekt och beundran. Jag har själv haft glädjen att jobba nära flera mediesäljare av den kalibern, och några blev personliga vänner. Det här är inte om er. Men det tror jag att ni redan vet.)

När det står landsnummer 44 på telefondisplayen är det i 99 fall av 100 en mediesäljare. Och jag svarar snällt. För mediesäljare är människor dom med, och min princip är att alla ska få en chans att pitcha. Det händer att jag ångrar den principen. I regel när någon av dom här är i andra änden.  

  1. Bästa kompisen, typ. Börjar med att fråga hur jag mår. Försöker inlinda mig i kompismys. Kallar mig vid förnamn flera gånger i varje mening. Jag får knottror, in i mjälten.
  2. Pladdrar på. Börjar med att fråga mig hur helgen har varit. Sen om vädret är bra där jag är, och vad jag ska göra på semestern. Får de mer betalt per minut de stör mig?
  3. Noll koll-fotboll. En seriös säljare tar reda på vem jag är, och vad som kan gå att sälja in till just mig. Värst hittills: säljaren ville projicera vår logga som hologram i luften. Ovanför huvudarenan på fotbolls-VM i Sydafrika. Matchstraff!
  4. Falsk förklädnad. Säljaren börjar med att leka journalist, ställer frågor och vill ha material. Ofta skickligt och trovärdigt. Men så börjar det smygande dyka upp konstiga kostnader. För mig. ”Sponsorskap” är en måttligt fin eufemism för betald artikel. Luktar Nigeriabrev, eller hur?
  5. Stor mun, inga öron. Läser sin (förmodligen) noga repeterade pitch. Ord för ord, och vägrar att bli avbruten. Då tar jag i från tårna och gastar: ”excuse me for interrupting, but are you trying to SELL me something?”. Ibland blir det tyst en sekund. Sen börjar han läsa igen.
  6. Ljuger, skarvar och hittar på. Det här är inte alltid så lätt att genomskåda, men när man gör det kan man ha kungligt roligt med att ställa oskyldiga frågor.
  7. Sacramento idiota. Börjar med att fråga om jag talar engelska. Lägger sen sin pitch på en nivå som en spanielvalp kan förstå, och talar långsamt och tydligt som om jag vore efterbliven.
  8. Klappar på huvudet. Gör sitt yttersta för att få mig att förstå mitt eget bästa. Jag = okunnig, men uppfostringsbar. Och säljaren hjälper gärna till.
  9. Åker snålskjuts 1. Pitchar med nån annan som dragplåster. Det dummaste jag hört hittills, är ”men ambassadören från XYZ (utesluter landet av diplomatisk omsorg) skulle bli såååå besviken om ni inte vill annonsera!” Jahaja? Så ambassadören tänker ta fakturan, då?
  10. Åker snålskjuts 2. Försöker inte sälja mig något. Nej, tvärtom. ERBJUDER mig en helt kostnadsfri annonsplats! För att sen kunna använda att vi är med, som argument för att någon annan ska boka till listpris…                                                                                                                               Och, till sist, en alldeles egen kategori – kanske rent av en helt egen art?:
  11. Celebritysäljaren. Mister Märkvärdig, sprickfärdig av stolthet över sig själv, sin produkt och sitt fina varumärke. Nedlåter sig nådigt att släppa in mig i rampljuset, till en häpnadsväckande prislapp. Och Guds vrede (sic!) drabbar den som inte handlar.

Några av mina vardags-grudges. Jag har säkert missat någon. Varmt välkommen att fylla på listan! Nu blir det radioskugga i bloggen någon dag, på grund av Valborg i Uppsala – will have serious fun…

Andra som skriver om mediesäljare:

Mediesäljaren Peter Paunovic, själv mediesäljare har precis släppt boken boken Bestseller, som sägs innehålla handgripliga råd om hur man blir bra i ett inte helt enkelt yrke. Det ska bli roligt att läsa den, som bland annat recenseras i Resume. Här är en annan bra Resume-artikel om säljkultur.

PS: Läs också gärna

10 sätt att sänka ditt seminarium (innan det ens har ägt rum)

10 sätt att bli hatad på pendeltåget

Share

One response to “10 skäl att hata en mediesäljare

  1. Martin Garbarczyk

    Underbart Loth!
    Jag kommer använda denna lista för hela mitt säljteam, jag skulle tycka det hade varit en fröjd om du kund sätta ihop en 10 Top lista på hur man ska vara om man jobbar med försäljning ?

    Ha en trevlig Valborgs helg!

    / Martin

Kommentera

