10 saker jag inte visste igår, 2011-04-24.

Fortsätter att lära mig 10 nya saker. Nu vet jag lite mer om kor, ketchup och världens största discokula. Plus vad Casanova gjorde när han blev gammal.  Ja, tänk vad jag inte visste igår. Men nu vet jag att: 

  1. Askungen kallas Rashin Coatie i Skottland, Zezolla i Italien och Yeh-hsien i Kina.  
  2. Det finns lika mycket c-vitamin i hundrafemtio gram broccoli som i 204 äpplen.
  3. En emu kan inte gå baklänges. Och inte kan den flyga heller.
  4. Mot slutet av sitt liv jobbade Casanova som … bibliotekarie!
  5. Hashtag-tecknet # heter egentligen octothorpe (på engelska. Här kallas den helt enkelt staket, brädgård eller fyrkant).
  6. I Belgien finns ett jordgubbsmuseum.
  7. Greklands nationalsång har 158 verser.
  8. Tomatketchup sägs ta bort grönsticket i blont hår, när man badat i klorerat vatten.  
  9. En vanlig mjölkko ligger ner ungefär 14 gånger per dag.
  10. Världens största discokula är 7,2 meter i diameter och byggdes 2010 av franske konstnären Michel de Broin. Den har 1 000 glasfasetter.

Sånt här kan man roa sig med en lat påskdag.Vetgiriga hittar mer kunskap via länkarna. Kanske jordgubbsmuséet är något för semestern? Imorgon ska jag kika lite nämrare på mat, spindlar och… tja, vi får väl se! Stay tuned, amigos.

One response to “10 saker jag inte visste igår, 2011-04-24.

  1. Jag måste säga att det är oerhört spännande att följa din resa mot triviabildningens fulländning. Om jag hade vetat punkt 8 redan år 1988 hade jag besparat mig själv många konstiga shampooinköp.

    En av mina favoritkategorier hittills, det här. Hoppas på en ständigt växande allmänbildning på Den Underbara Oväsentlighetens Universitet (här på bloggen med andra ord!)

Kommentera

