10 saker jag inte visste igår, 2011-04-23.

Ibland inbillar man sig att man har koll. Men så kommer man till insikten att världen är full av saker som man inte har en aning om. Så jag bestämde mig för att lära mig tio nya saker varje dag. Och göra en liten lista.

2011-04-23 – Det här visste jag inte igår:

  1. Mask smakar som stekt bacon och getingar som pinjenötter. (Nej, jag har inte testat. Men jag litar på källan.)
  2. Elefanten är det enda däggdjuret som inte kan hoppa.
  3. Kvinnor blinkar ungefär dubbelt så mycket som män. (Påverkar det hur vi definierar begreppet ”ett ögonblick”?)
  4. En igelkott har en puls på i genomsnitt 300 slag i minuten.
  5. Man kan inte ta livet av sig genom att hålla andan.
  6. Alla har ett unikt tungavtryck, ungefär som fingeravtryck.
  7. ”Queue” är det enda ordet i det engelska språket som uttalas lika även om man tar bort de sista fyra bokstäverna.
  8. Det är omöjligt att nysa med öppna ögon.
  9. Fingernaglar växer ungefär fyra gånger så snabbt som tånaglar.
  10. En giraff har så lång tunga att den kan slicka sig själv i örat.

Skapar en ny kategori här i bloggen. ”Trivialt” ska den heta, och där lägger jag den här listan!

Kommentera

