Bojkott mot Grekland kollektiv bestraffning?

Jag följer liksom många andra med ilska och bestörning fallet ”Anna”, den svenska kvinna som efter att ha anmält en våldtäkt i Grekland själv blev anklagad för vad som på juristspråk kallas falsk tillvitelse. Från brottsoffer till anklagad, en hundraåttiograders vändning. Mårten Schultz, Uppsalaprofessor i civilrätt skriver idag på SvD Brännpunkt en artikel på temat Bojkotta Grekland som resmål. Bra, tyckte jag, på Facebook. Ganska snart fick jag mothugg, inte från maggropen utan på ett klokt och insiktsfullt sätt. Tar mig friheten att inkludera inlägget här:

 Om jag vore företagare i Grekland, kanske driver en turistbutik eller en liten semesterortsrestaurang, så skulle jag bli ledsen och arg ifall man bojkottade mig för att mitt lands politiker är dumma. Kollektiv bestraffning kan väl ändå inte… vara rätt? Och som företagare i Sverige har jag inte tid att kontrollera att våra politiker agerar rätt hela tiden, än mindre att de lever upp till kravet 100 % säkert rättssystem. Ska jag då bestraffas med en bojkott från utländska kunder? Är inte det orättvist?

Så jag satte mig och funderade en stund. Och kom fram till att jag nog ändå tycker att en bojkott är en rätt väg att gå. Kollektiv bestraffning är inte rätt, där håller jag absolut med min Facebookvän. Men det är ju faktiskt det som det hela handlar om. Behandlingen av ”Anna” och de andra skrämmande fallen som rapporterats på samma tema de senaste dagarna bottnar just i en form av kollektiv bestraffning. Kollektiv bestraffning av kvinnor som grupp,  något som tar sig uttryck i olika former av sexism. Det genomsyrar många samhällen och rättsväsenden, bland annat det grekiska.

Det är inte bara Greklands politiker eller det grekiska rättsväsendet som bär ansvaret för fallet ”Anna”. Det är en i grunden rutten kvinnosyn som vi kraftfullt bör markera mot, oavsett det gäller Grekland eller här på hemmaplan. Läste nyss en artikel i SvD om kvinnor i Saudiarabien, och det oerhörda förtryck de lever med. Varje dag. Det finns strukturellt förtryck mot kvinnor i många länder, även i Sverige, och jag tycker att det är viktigt att vi använder de redskap vi har för att protestera. Om de än må vara små. Därför åker jag inte till Grekland.

Länktips på samma tema:

TV4 Nyheterna: ”Som att bli våldtagen igen” – fallet Anna är inte unikt. och Få anmälningar om våldtäkter – Grekland uselt på att anmäla

SvD: Grekisk tystnad trots svenska bojkottskrav

DN: Grekisk diplomat fick sparken och Grekland undersöker våldtäktsfall

8 responses to “Bojkott mot Grekland kollektiv bestraffning?

  1. Hans Söderström

    Hej!

    Du har rätt i att turistbojkott kan slå väldigt fel. Och dessutom skulle stora delar av världen behöva bojkottas på grund av sina juridiska system, eller fördomsfullhet hos myndighetspersoner eller domare.
    Samtidigt är det riktigt och rimligt att vi reagerar och protesterar mot händelser som i fallet Anna.

    Tyvärr har det grekiska rättssystemet stora brister, speciellt på lägre nivåer. Det är tyvärr vanligt med mened och köpta vittnen, det vet alla greker och alla som bott i Grekland. Här finns mycket att kämpa mot och det är bra att bristerna belyses.

    Samtidigt är det positiva tecken att handelsattachen fick sparken med omedelbar verkan och att grekiska justitieministern beordrat en utredning. Men tycvärr är det inte med juridiken man slåss mot fördomar. Det är bara upplysning och öppen debatt som hjälper.

    mvh

    Hans

  2. Fokusera Era krafter på att göra det svenska samhället mer barnvänligt ( 40ooo abort/år, familjevänligt ( flest antal skilsmässor) , säkrare för kvinnor (högst andel rapporterade våldtäkter. Sen kan Ni med goda argument försöka påverka andra länder.

    • Hej Samson, tack för kommentar. Men har du tänkt på att siffrorna kan vara argument för motsatsen? Antal skilsmässor kan vara ett tecken på att man kan bryta upp ur destruktiva och inte fungerande äktenskap, och antalet rapporterade våldtäkter kan vara ett tecken på att kvinnor kan och vågar rapportera övergrepp?

  3. Det kan det vara, men tycker Du inte att man ska försöka göra någonting åt det? Ska vi nöja oss med att titta på den bistra statistiken? De som far mest illa är de som inte har någon talan, dvs barnen. Således krafttag i Sverige så kan vi med gott samvete predika i resten av världen

  4. Håller med Loth om att det nog är så att vår höga statistik speglar vårt lands frihet och våra kvinnors mod att anmäla. Vidhåller dock att vi inte ska använda det trubbiga verktyget bojkott (det var jag som gav det första mothugget på Facebook 🙂 Känns också som om Grekland blir ett konstigt val att rikta sin energi mot. Med tanke på kvinnosynen i ovan nämnda Saudiarabien och många liknande länder så känns prioriteringen fel.
    Min fru har en butik och titta som tätt kommer det in krav på att vi ska bojkotta vissa varor från vissa länder (oftast Israel). Vi blir alltid lika förvånade över denna selektiva uppmaning. Ska verkligen vi, som enskilda invånare och företagare, ägna oss åt nationsbojkotter?

  5. ”verkar uppvisa ett kulturproblem i förhållande till svenska kvinnor finns det anledning att tydligt och gemensamt ta avstånd. ”

    För sådana har vi inte i Sverige? Värre är det i Turkiet, Iran, Irak, Marocko, Egypten, muslimska stater.

    Grekerna var med om http://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/europe/greece/7933190/Britons-trapped-in-false-rape-sting-by-blonde-Swede-on-Greek-island.html

    Vilket förklarar en hel del.

    • Hej Ol Gregg, och för kommentaren. Men hur vet du att historien i The Telegraph är sann? Det finns detaljer som får mig att tvivla. Exempelvis är de skadeståndsnivåer som nämns i artikeln helt osannolika, jämfört med vad som vanligtvis förekommer i Sverige.

      Här är en artikel från Länstidningen i Östersund som beskriver ett högt skadestånd, 85 000 kronor. Det dömdes ut eftersom offret var mycket ungt, bara sexton år. Gärningsmannen dömdes också till två år och sex månader i fängelse. Uppgiften att skadestånd betalas ut till våldtäktsoffer i Sverige innan en fällande dom är också orimlig. Skadeståndet är en del av påföljden. Desa båda grovt felaktiga uppgifter kan vara en varningsklocka för trovärdigheten i resten av artikeln. Men jag är helt överens med dig om att det finns ett kulturproblem runt om i världen gentemot så väl svenska kvinnor som kvinnor från andra länder. Det är precis det jag ville diskutera genom mitt inlägg.

Kommentera

