Sticka din sushi och virka en gurka: länkar, mönster och tips från nätet.

En avig är helrät i köket. Jag gillar textilt hantverk i alla former, och har ett mindre berg tyg- och garnrester. Att sticka och virka små knasiga saker är ett kul sätt att använda sånt, och det finns massor av gratismönster på nätet.  Här är några länkar för dig som vill mer än att bara laga mat, bon appetit! (OBS: klicka på länkarna – de understrukna raderna – så kommer du till originalsajten med mönster och how-to!)

Sajten Cut out and keep är en guldgruva, tyvärr nedlastad av reklam (som man dock kan slippa genom att registrera sig). Här kan man till exempel sy sin egen sushi i filt, (finns i ett par olika varianter), virka en svamp eller sy en glass i filt. Virkad sushi är populärt, gratismönster finns bland annat hos Crochetme.

Hos Jimmybeanswool hittar man en fin grönsakskorg med aubergine, morötter, gurka och majskolv. WordPresskollegan bittersweetblog är rolig, med bland annat en cool varm korv och ett halvdussin virkade ägg, med ett trasigt.

En del mönster är roliga för att de är så fyrkantiga, som mackorna med olika pålägg hos thecraftfrog. Andra är så realistiska att man nästan blir sugen, som den stickade körbärspajen från telastudio och och den stickade hummern hos wordpressbloggaren dirigo. Men då är mönstren ganska komplicerade. Nybörjaren kanske vill prova något enkelt, som till exempel en liten citron eller kanske lite bacon.

Ett och annat är helt oemotståndligt, som Alicia Kachmars virkade macarons och nerdigurumis lilla hamburgare. Och naturligtvis så här års: stickade påskägg.

Så det är bara att sätta igång. Jag ska nog prova hummern, man får inte banga för en utmaning. Så till sist: samtliga dessa mönster är fria för nedladdning, men får (självklart) inte användas i kommersiella sammanhang. Men det vet du redan.