Tio sätt att sänka ditt seminarium (innan det ens har ägt rum).

Att arrangera ett seminarium kan vara ett bra sätt att knyta och vårda relevanta kontakter. Ett sätt att dela med sig av kunskap, inspiration och tillföra medvärde. Smarta företag kan stärka sitt varumärke genom att arrangera intressanta och matnyttiga seminarier. Kanske kan det också leda till nya kunder. Jag får ganska många seminarieinbjudningar och ser en och annan arrangör som skjuter sig själva i foten. Här är tio anledningar som får (åtminstone) mig att slänga en inbjudan.

1. Falsk flagg. Det som kallas ett seminarium är egentligen ett säljmöte, hela programmet är en enda lång pitch och syftet är att få mig att bli kund. Självmål!

2. Mjölkko? Ett bra seminarium får gärna kosta, men det ska finnas balans mellan pris och kvalitet. Mycket valuta för pengarna är ett bra mål. Ingen gillar att känna sig mjölkad. (Även gratisseminarier kostar. Min tid.)

3. Fagra sirener. Locka gärna med tunga namn, men bara om de faktiskt kommer att medverka. Väldigt många ”TBC” och ”prel.” i en inbjudan är en varningsflagg.

4. Tyrckfelsnisse. Den som skickar en slarvig, hafsig och illa formulerad inbjudning kanske är lika noggrann när det gäller att arrangera seminarier. 

5. Tjatigt sälj. Ett nej tack är ett nej tack är ett nej tack. Det ska bara behöva sägas en gång. (Viktigt meddelande till alla telemarketingbolag.) 

6. Obegripligt. Visst är det rimligt att kräva att en inbjudan (plus kompletterande webbinfo) ska lyckas förklara vad seminariet egentligen handlar om?

7. Fel målgrupp. Ingen svår synd. Det kan ibland vara svårt att veta vem som är intresserad av vad. En chansinbjudan kan visa sig vara väldigt lyckad. Ibland.

8. Övertjock agenda. Seminariedeltagare är också människor. Det är ofta i fikapauserna man hinner vårda sina kontakter och knyta nya.

9. Fel plats. Det ska gå lätt och snabbt att ta sig till och från mötet. Smarta arrangörer lägger sig nära sin målgrupp i en praktisk och lättillgänglig lokal (med fungerande teknik). 

10. Skryt. De som faktiskt är världsledande kan gärna kalla sig det. Inga andra. Punkt.

En punkt nummer elva skulle kunna vara dålig tajming. Att skicka ut en inbjudan vid fel tillfälle: för tidigt, för sent eller när man helst borde avstå av andra skäl. Men elva punkter på en tiopunktslista är också dålig tajming. Alltså slutar jag här och välkomnar gärna förslag till förbättringar, eller andra och bättre punkter. Fridens!

Share

8 responses to “Tio sätt att sänka ditt seminarium (innan det ens har ägt rum).

  1. Kristina Börjeson

    Finfin lista, log stort medan jag läste!

  2. Hej Loth,
    Niiiice list! Visst har vi drabbats och tänkt tanken, ”varför kan man inte förstå dessa saker?” 😉
    Här har jag en till: punkt 11. Fel tid på dygnet. Men vad är fel tid egentligen? Jag kämpar med detta varje gång jag ska ordna nåt. Fråga fem personer och du får 5 olika tider. Själv är jag inte så känslig (fast 6:45 på morgonen är ändå lite over the top – se Vakna Uppsala 15 april). Jag har ju inget ordentligt jobb att gå till…
    Och sen är det punkt 12. Saknad av tema eller sammanhang eller red thread eller svaret på frågan ”what am I doing here actually?” Fast detta är samma sak som din punkt 6 tror jag.
    Nu ska jag sluta förstöra din fina blogg med mina flummiga tankar. Ha det!

    • Hej Rhiannon, och varmt tack för roliga kommentarer! Funderade faktiskt över en punkt om tid på dygnet, och tvekade av precis samma anledning som du. Tidigt tidigt är ett problem för folk som reser, lämnar barn eller helt enkelt inte behöver kliva upp i ottan. Kvällar är ett problem för att det krockar med andra aktiviteter, med eller utan familj. Som du säger: fråga fem personer och du får fem svar.
      Din tråd två är helt klart i linje med min punkt 6. Om varken arrangörer eller deltagare kan motivera varför man ska vara med… tja, då har man ett problem. Big time. Ha det fint, du också – vi ses asap IRL, hoppas jag! //Loth

  3. Tackar för tipsen, printar en kopia att ha på anslagstavlan och skickar ett ex till kollegorna 🙂

  4. Martin Garbarczyk

    Hej Loth,
    Jag gör precis som Totta. Tycker att du ska fortsätta med din ”topp 10 ” listor.

    / Martin

  5. Pingback: 10 skäl att hata en mediesäljare | Loth Hammar's Blogg

  6. Pingback: Loth Hammar's Blogg

Kommentera

