Lättare hålla koll på mediebevakarna

Det är roligt med alla nya kanaler men förvirrande, och informationsflödet är överväldigande. Är det egentligen möjligt att kunna ha övergripande koll i den sociala mediedjungeln? I min vardag som kommunikationschef på Invest Sweden blir jag ständigt kontaktad av hoppfulla leverantörer, som vill hjälpa mig med det. Twingly lanserar nu http://www.mediebevakare.se – en tjänst där man på ett överskådligt sätt ska kunna jämföra de tjänster och redskap som finns för att bevaka och analysera sociala medier. Ett bra och konkret initiativ, och många bevakare har redan hakat på. Det välkomnar jag, som en av deras presumtiva kunder vill jag naturligtvis kunna jämföra dem på något slags rationellt plan.

Mediebevakare.se är en wiki där de som erbjuder mediebevakning ska föra in sin egen information. De som försöker översälja sig kommer att sticka ut bland dem som erbjuder mer objektiv information. Det är ett extra välkommet initiativ i en ny nisch där många vill knuffa sig fram till grytorna. Jämförelsetjänster som mediebevakare.se kan bidra till att sortera bort kattguldet ur en bransch som idag är lätt Klondyke-artad. De som levererar en bra bevakningstjänst till en rimlig kostnad kommer naturligtvis att klara sig bäst. Inget nytt under solen där, eller hur?

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s